tisdag 3 november 2009

Makulering av förra veckans MAF-test.

Igår lyckades jag klura ut ur man programmerar in pulsgränser i min Suunto t3 som i fortsättningen kommer att larma ilsket om jag underskrider 130 eller överskrider 140. Eftersom jag inte hade pulsgränser inställda i klockan blev det MAF-test jag gjorde förra veckan inte helt strikt genomfört och jag kommer därför att göra om det inom kort. Banan jag springer på är praktiskt taget helt flack så mina kilometertider kommer att vara fullt jämförbara med varandra. Åtminstone efter 2 - 3 kilometer...

Något jag inte gjorde under förra veckans test var att värma upp. Mitt resonemang gick ungefär så här: Inte kan man väl behöva värma upp när uppvärmningstempot är detsamma som det tempo man senare ska springa i? Huvudsaken är väl att förhållandena under vilka MAF-testerna genomförs är så lika varandra som möjligt?

Givetvis finns det en poäng i att testet genomförs under likartade förhållanden men är verkligen detta allt man behöver tänka på? Under de första kilometrarna under mina lågpulspass har jag märkt att pulsen varit väldigt känslig även för mycket små förändringar i tempo eller underlag. Men efter de inledande kilometrarna har pulsen stabiliserats och det har varit lättare att strypa pulsen då den stiger samt att hålla den inom ett snävare intervall. Problemet under de första kilometrarna är dock lätt avhjälpt med ett par kilometers uppvärmning innan som då kommer att gå i samma tempo som testet kommer att genomföras. Hädanefter ska jag värma upp 2 – 3 kilometer innan jag genomför mina MAF-test så kanske jag lyckas hålla pulsen i intervallet 138 – 140 under hela testet.

För övrigt kommer jag att sträva efter att löpträna efter detta enkla schema:

Dag 1: löpning
Dag 2: löpning
Dag 3: vila
och så vidare i en loop. Det är inte alltid det kommer att fungera men kanske lyckas jag bättre med målet att få ihop fem timmar löpning i veckan. Detta kommer att vara mina mål men jag kommer att släppa lite på dem om jag känner att det leder till stress. Jag kommer inte att till varje pris försöka följa ovanstående schema eller att få ihop mina fem timmar i veckan. Bara om omständigheterna tillåter. Eftersom familjen går i första hand är jag ibland hänvisad med min löpning till tider som är långt ifrån optimala för mig. Det kan bli sena kvällar när barnen somnat eller i värsta fall tidiga mornar, som jag inte är så förtjust i. Men ofta kan jag få till en runda innan lunchen på jobbet vilket är att föredra. Djurgården har mycket härliga löpstigar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar