onsdag 11 november 2009

MAF-test 1, nu ordentligt genomfört

Så kom äntligen ett rekorderligt genomfört MAF-test till stånd. Denna gång var jag klädd så att inte kroppens alstrade värme skulle påverka pulsen så mycket. Efter två kilometer uppvärmning satte jag av mot Librobäck på en praktiskt taget helt flack cykelväg. Bortsett från att jag valde en alternativ väg jämfört med mitt förra test (som jag själv ogiltigförklarade) så var det samma runda. Skillnaden var att jag valde att springa en kilometer på en icke-upplyst grusväg istället för att ta den upplysta vägen runt Librobäcks återvinningsstation. Sträckan blev dock nästan exakt lika lång och fullt likvärdig med mitt förra test för snart veckor sedan.

Till min glädje så gick det nästan två minuter fortare än det gjorde då. Jag tycker att det ligger en slags skamgräns vid sex minuter per kilometer. Att överskrida den gör att självförtroendet får sig en törn vilket jag slapp igår: 5,59 min/km med en snittpuls på 138 (6,12 min/km förra lördagen). Rundan var 8,6 kilometer lång och här är kilometertiderna:

Km __Tid____Puls
1____5,38___138
2____5,51___138
3____5,59___138
4____6,06___138
5____6,03___139
6____6,11___139
7____6,01___138
8____6,03___138
9____5,58___139

Jag upplevde det aldrig som att det blev för varmt. Termometern visade 1+ och jag sprang iförd en tunn långärmad Adidas funktionströja samt mitt Craft vindställ. Efter några kilometer drog jag ner dragkedjan till magen för att det inte skulle bli för varmt.
Pulsen var vid ett par tre tillfällen uppe på 142 men efter inbromsning kröp den ner till godkända nivåer under 141 igen.

Bortsett från lite diffusa smärtor i benen så var det en fantastiskt skön runda.

Här kan du läsa mer om andra löpares MAF-test.

4 kommentarer:

  1. Hej, det är bara jag igen :-)
    Jag VET att pulsen inte gillar värme. Mitt pulsrekord är 191 efter 2 km jogg i 27 plusgrader och vindstilla. Kilometertid 6:45 och jag var nära döden...typ. En sval dag ligger pulsen under 170 vid samma tempo. Vätskebrist lär också höja pulsen ordentligt.

    SvaraRadera
  2. Peter Brolin jogg.se16 november 2009 kl. 20:46

    Intressant detta med värme! Ska tänka på det eftersom jag ännu inte gjort mitt första test! Kommer följa din blogg eftersom jag precis startat min MAF-träning!

    SvaraRadera
  3. Peter... innan du gör ditt första test tycker jag att du ska överväga att ha med dig vatten under rundan. För varje procent vätska som kroppen tappar ökar pulsen med 7 - 8 slag/minut. Men om du tar med dig vatten första gången så ska du göra det även vid senare testtillfällen, annars blir testerna inte jämförbara. Jag sprang dock utan vatten vilket gav en en ganska ordentlig fartminskning pga. att kroppen tappade vätska.

    Ulrika... i somras när jag sprang som mest ihärdigt var mina kilometertider omkring 20 sekunder långsammare de varma dagarna jämfört med då jag sprang sent om kvällarna då det var mycket svalare.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset!
    Hade inget vatten med mig i morse då jag körde testet, dessutom tappade jag km-tiderna pga "fibbel" med klockan.
    Tycker annars att det var perfekt att springa testet på löparbana.
    Förmodligen blir det ett nytt test på väg hem från jobbet på torsdag, då med km-tider, eftersom jag precis som dig är en statistiker och vill se resultat.

    SvaraRadera