söndag 22 november 2009

Långpass i härligt väder.

Som de flesta redan noterat hade vi ett fantastisk väder igår, åtminstone i Svealand. De tre soltimmar Uppsala hittills haft under november tredubblades bara under gårdagen. Under mina 14 kilometer löpning var det massor med folk ute och njöt av det fantastiska vädret.

Förutom att gårdagens runda var den längsta sedan jag började lågpulsträna så passade jag också på att få med ett par rejäla backar. Vad passar då bättre än Röbo. Den första och den direkt därpå följande backen hamnade under den fjärde resp. femte kilometern och dessa kilometra blev de enda där 6-minutersgränsen överskreds. Båda kilometrarna noterade jag en snittid på 6.02 min/km men så fick jag gå 25 meter i varje backe för att hålla pulsen under godkända 140 bpm.

Det är inget snack om saken att lågpulsträningen börjar ge resultat. Under mina 14 kilometer blev snittiden 5.46 min/km vilket är ungefär 20 sekunder snabbare per kilometer än när jag började MAF-träna för en månad sedan. Men det är drygt två veckor kvar till nästa MAF-test och tills dess lär jag säkert förbättra kilometertiderna med ytterligare 10 sekunder. Hoppas jag!

En annan intressant förändring jämfört med mina "tidiga" lågpulspass är att snittiderna per kilometer är relativt jämna. För en månad sedan var det en tydlig trend att det gick saktare och saktare för varje kilometer men det verkar jag ha frångått nu. Den första kilometern går förstås något snabbare än de övriga men resten går i hyfsat jämn fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar