torsdag 22 april 2010

Roadrunner i Stockholm Marathon

Hmm… Roadrunner lägger pannan i djupa veck och begrundar sitt startnummer i Stockholm Marathon. Utan några som helst meriter att åberopa har han tilldelats en nummerlapp med siffran 2151, vilket innebär att han kommer att starta i startgrupp C.

Om detta är bra eller dåligt vet jag inte säkert men lutar starkt åt att det är ganska bra. Enligt informationen på marans hemsida utgör startgrupp A och B en skara löpare på 1000 personer. Själv är jag en av totalt c:a 3750 löpare i startgrupp C. Att jag kommer att besväras av att löpare i grupperna A och B springer för långsamt har jag mycket svårt att tänka mig. Det gäller alltså att se till att stå bra till i min egen startgrupp så är det "bara" att springa på.

Jag begriper inte hur jag har kunnat hamna i startgrupp C utan meriter. Innebär det att jag seedar ner mig till en sämre startgrupp om jag går till nummerlappsutdelningen och visar upp ett restultat från Kungsholmen Runt strax under 1:33? Oavsett vad jag presterar på Kungsholmen Runt i intervallet 1:30 -1:35 lär det inte räcka till att seeda upp mig en startgrupp. Jag gör antagligen bäst i att snällt hämta ut min nummerlapp och helt hålla tyst om saken.

16 kommentarer:

  1. Välkommen till grupp C :) där har jag startat båda mina Stockholmsmaror, första gången med ett startnummer på låga 623 efter att ha anmält ett halvmararesultat från 2007 på 1:32:59! Löparna i grupp A slipper du besväras av, likadant med B.

    Att du fått nummer 2151 betyder att det numret var ledigt då den löparen som kom på den placeringen förra året inte springer i år och att du bedömts nivåmässigt som grupp-C-löpare.

    Startgrupp C är perfekt, tar bara 25-30 sekunder att nå startlinjen och det är bara riktigt trångt något hundratal metrar! Fullt med löpare som siktar på tider mellan 3:15-3:30-45. Har du rapporterat din tid på Premiärmilen?

    SvaraRadera
  2. Glömde säga att jag såklart startar i C nu också med nummer 890. Har du förrestet sett på FB bland "bloggjoggar-gruppen" om en bloggar-träff på IP innan maran?

    SvaraRadera
  3. Nämen det låter ju alldeles utmärkt:-). Att jag bedöms som C löpare? Utifrån vadå? Jag har bara rapporterat in min Premiärmilstid men den avfärdades med hänvisning till att endast tider från mara, halvmara samt Lidingöloppet dög som meriter.

    Nej, jag har missat bloggjoggargruppen på FB. Det måste jag kolla upp. Låter som en kul idé som jag gärna är med på.

    SvaraRadera
  4. Haha, själv fick jag 18374... också helt meritlös förutom tio år gamla resultat... Antar att det betyder startgrupp Z, tio tolv minuter till startlinjen och slitna knän och höfter redan efter fem kilometer på grund av allt zick-zackande. Har ju trots allt lovat att hålla 3.30-tempo första halvan ;-)

    SvaraRadera
  5. Det verkar lite märkligt att du hamnat i grupp C utan meriter, men om du siktar på runt 3:30 och även når dit så är det väl ingen tvekan om att det är gruppen för dig.

    Jag har startat där de senaste åren och det är som de andra säger en ganska behaglig startgrupp. Inte alltför mycket trängsel i början, och dessutom går man direkt ut på Lidingövägen från Östermalms IP, när de som startar längre bak får gå en promenad på några minuter för att komma dit.

    SvaraRadera
  6. Grattis till den fina startplatsen! Själv gör jag D-start i år med förra årets placering på bröstet. Jag var ju inte så snabb förra året, så jag får väl leva med den degraderingen.

    SvaraRadera
  7. Lyxigt! Själv har jag nr 13310. Hade inga meriter att rapportera. Hoppas inte detta betyder att jag kan glömma sub 4h.

    SvaraRadera
  8. Vad är det för krav på seedningsresultat? Vad är reglerna för vad som får räknas som ett officiellt tävlingsresultat?

    Har ju endast ett halvmararesultat på 1.37 från i höstas, skulle det ta mig upp i startgrupp? Och i så fall, hur går man tillväga...?

    SvaraRadera
  9. @Joel: jag har mailat över korrespondensen jag hade med mara-kansliet så att du kan se vad som gäller.

    SvaraRadera
  10. Ja jag såg det precis. Tack så mycket för det!

    SvaraRadera
  11. För er övriga som undrar klipper jag in den viktigaste biten av korrespondensen här:

    Hej!

    Då kan vi inte seeda dig härifrån eftersom nummerlapparna är tryckta.
    Men då gör du så att du skriver ut resulatet från resultatlistan och tar med
    till nummerlappsutdelningen.
    Du hämtar först ut din nummerlapp sedan går du till informationen (som ligger
    mitt i nummerlappsutdelningen)
    Där hjälper dom dig att seeda dig till rätt startgrupp.

    SvaraRadera
  12. Tack! Låter som det fortfarande finns en möjlighet att ta med resultatet från Gävle Halvmarathon som jag ska springa om 2 veckor då.

    SvaraRadera
  13. Jag läste på Funbeat om halvmaratider på under 1.50 för att seeda till startgrupp D och under 1.35 för startgrupp C. Kan inte gå ed på att dessa uppgifter är sanna.

    SvaraRadera
  14. @Joel: då kanske du kan greja sub95 under Kungsholmen? Eller du kanske inte skulle springa? Men startgrupp D kvalificerar du dig ju till i alla fall!

    SvaraRadera
  15. kanske luthagen blivit tilldelat nr 21xx, vi har nu 2 observationer som stödjer detta...

    SvaraRadera
  16. Jag startar i grupp E men hoppas kunna ta mig upp i grupp D genom ett resultat under 1:50 på Kungsholmen Runt... Grattis till att ha hamnat i grupp C! :)

    SvaraRadera