måndag 12 oktober 2009

Vikten av att träna försiktigt efter ett träningsuppehåll

Eftersom jag äntligen börjar känna mig frisk efter fem veckor med halsont har jag börjat planera in veckans träningspass. Jag tror att torsdag 15/10 denna vecka kan vara en lämplig dag att börja på.

Som jag skrivit om tidigare så har jag haft svåra besvär med mina benhinnor sedan jag fick blodad tand för löpning i 19-årsåldern. Nu har jag dock insett att det som antagligen orsakat besvären har varit att jag tränat för hårt och helt fel. Varje gång jag börjat träna efter ett uppehåll har jag sprungit för full maskin eller i varje fall nära på. Under varje träningspass har jag legat nära vad jag maximalt kunnat prestera. Inte konstigt att jag fått besvär.

Nu när jag ska komma igång igen efter fem veckors uppehåll känner jag att det är svårt att hålla igen men inser samtidigt att det är det jag måste göra. De första två veckorna blir det hyfsat lugn jogg i högst distanstempo och därefter kommer jag att påbörja mitt träningsprogram med fyra pass i veckan. Till att börja med blir det en några månader lång grundträningsperiod.

Igår började jag läsa Camilla Porsman Reimhults bok "Uthållighetsträning" och jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad eftersom hennes bok Pulsträning inte var någon vidare inspiration och lite väl kortfattad för min smak. Jag har inte läst mer än 20 sidor men känner ändå att den givit mig en hel del nya insikter. Jag har all anledning att återkomma till denna utmärkta bok i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar