lördag 24 oktober 2009

Lågpulsträning något för mig?

Under de senaste dagarna har jag läst i olika diskussionsforum på nätet om lågpulsträning. För bara drygt en månad sedan hade jag helt avfärdat den träningsformen eftersom jag fram till dess nästan bara tränat för full maskin. Dessutom trodde jag stenhårt att just den träningsformen passade mig bäst. Men så insåg jag att jag blivit övertränad och efter en segdragen halsinfektion var det dags att komma igång med träningen igen. Självklart är jag rädd för att överträningssymtomen ligger och lurar under ytan och kan visa sig igen så fort jag börjar träna hårt igen.

Av en tillfällighet läste jag om en person som liksom jag dragit på sig överträning. Att han dessutom råkade vara jämnårig med mig gjorde mig extra intresserad av hans träningsmetoder. Efter sin överträningsfas hade han börjat lågpulsträna under fem månader. Träninen omfattade 5 - 6 timmar i veckan med aerob maxpuls på 140, som han såg till att inte överskrida. Inledningsvis kunde han på den pulsnivån hålla ett tempo på 6.40 /km men efter tre månader hade snittiden per km minskat till 5.25. Efter fem månader lades successivt mer högintensiv träning till och efter två månader var fördelningen 1/3 lågintensiv och 2/3 högintensiv träning. Han hade då höjt sin aeroba maxpuls till 143 (efter beräkning efter den s.k. 180-formeln samt laktattest) och nådde med denna efter en tid en kilometertid på 4.17.

Dessa resultat har fått mig att inte bara omvärdera lågpulsträningen utan även blivit sugen på att själv prova. När jag för en vecka sedan kom igång med min träning igen några veckors uppehåll hade jag planerat in lågpulsträning i två veckor innan jag började träna mer intensivt igen. Nu överväger jag att ge det åtminstone en till två månader så får vi se vad det ger. Fördelen med lågpulsträning är ju att man kan träna båder längre och oftare än under mer högintensiv träning.

Under tiden jag skrivit detta har jag beställt Philip Maffetones - Träna för livet. Poängen med lågpulsträning är enligt honom att man lär kroppen att i huvudsak använda fett som bränsle och att man på det viset ökar sin uthållighet.

Men just nu och sedan en dryg månad tillbaka läser jag väldigt mycket om träning och vem vet... i morgon kanske jag har läst om någon ny träningsmetod. Det som tilltalar mig med lågpulsträningen är, bortsett från träningsresultaten, att det är svårt att bli övertränad. På den punkten är jag lite orolig just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar