lördag 17 oktober 2009

Första träningspasset sedan tillfrisknandet

I morse mätte jag min vilopuls direkt när jag vaknade och fick dystert konstatera att vilopulsen stigit med 13 slag i minuten sedan den senast mättes i början av juli i år. Nu 58 och då 45. Hmm... det ser inte bra ut, men jag har i och för sig svårt att bedöma vad som är en rimlig ökning efter nästan sex veckors ofrivillig avhållsamhet från löpträning.

Termometern visade 2 grader och regndroppar stora som druvor slog i asfalten så att det stänkte när jag tittade ut från köket i morse. Trots det eländiga vädret såg jag fram emot den löptur jag planerat in idag. Det skulle bli första löpturen sedan tillfrisknandet i halsen nu i veckan. För att kunna hålla nere tempot hade jag laddat mp3-spelaren med soft soulmusik och det visade sig fungera väldigt bra. Min dryga 8 kilometersrunda bort mot Librobäck i Uppsala avverkades i 5.43/km-tempo med snittpuls på 142, vilket är nästan 75 procent av min maxpuls. Jag lyckades tydligen hålla mig inom gränsen för pulszon 2, om än med yttersta snålmån. Upplevelsen av passet var däremot att det gick väääldigt långsamt och min andning var inte värre än den brukar vara då jag sitter hemma i soffan och tittar på Idol 2010. Så lågintensivt som jag tränat idag har jag aldrig tränat tidigare.

Men jag är väldigt glad över att ha kommit igång igen. Nu ska jag försöka hålla dagens tempo i två veckor innan jag inleder ett lite mer disciplinerat träningsprogram. För nytillkomna läsare av min blogg kan jag därför berätta att jag tyvärr missade årets upplaga av Lidingöloppet pga. av nämnda halsinfektion. Min (ganska optimistiska) målsättning var 2.35 och det skulle jag eventuellt ha klarat om jag fick till en fullträff. Men kanske var en tid någonstans i spannet 2.35 - 2.40 mer realistiskt. Min målsättning i Lidingöloppet 2010, som jag givetvis redan anmält mig till, är 2.25 vilket jag kommer att uppnå med hjälp av alla kunskaper om löpträning jag läst mig till framför allt sedan jag blev dålig i halsen för snart sex veckor sedan. Här på bloggen kommer jag att rapportera hur det förlöper med träningen och vilka framsteg som görs samt hur de gjorts.

Men nu blir det bowling och ett par öl tillsammans med mina kompisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar