tisdag 22 december 2009

Har jag regredierat i form? Nja... det tror jag inte.

De senaste dagarna har det varit något glesare än det brukar med nya inlägg från mina bloggkolleger. Jag misstänker att det är många träningspass som fått ställas in på grund av de i det närmaste arktiska temperaturerna.

Även jag skulle varit frestad av att ställa in ett och annat pass om det inte vore så att jag hade möjlighet att springa på löpband. Det verkar onekligen som om jag just nu upplever en tillbakagång i min form. I och för sig tror jag att jag fortfarande är påverkad av grissjukesprutan från förra måndagen. Som jag skrev i söndags så är jag sanslöst trött när det är dags att stiga upp på morgonen, men det är inte lika illa nu som under förra veckan.

En annan liten detalj som jag tror påverkar den upplevda tillbakagången är att de eldar på för allt vad elementen håller på gymmet. Det enda som avskärmar mig och andra löpbandslöpare från den snötäckta och iskalla yttervärlden är en föga isolerande 20 meter lång och en halv centimeter tjock vägg bestående av fönster från golv till tak.

Men det finns ingen måtta med värmeförsörjningen vid gymmets löpband. Redan efter uppjoggen och passets första kilometer är tröjan genomblöt av svett. När jag noterar små försämringar från pass till pass istället för, som sig bör, förbättringar är det inte utan att man undrar vad det beror på. Vaccinet i kombination med högre temperatur vid löpbandet tycker jag låter som rimliga förklaringar som jag tänker hålla fast vid tills vidare. Att jag faktiskt upplever en riktig tillbakagång har jag ju svårt att acceptera. Långpasset utomhus i lördags gick ju ändå skapligt.

Nu är det bara drygt två mil kvar tills jag uppnått hundra sprungna mil i år. Fortfarande ligger jag dessutom i topp på kommuntoppen för Uppsala på jogg.se, vilket jag bryr mig mindre om. December ser ut att bli den mest träningsfyllda månaden hittills i år. Och inte bara det, det gäller även för hela mitt liv. Faktum är att årets löpning antagligen utgör mer än 50 % av all min löpning någonsin. Jag tror nämligen inte min ackumulerade löpning genom livet fram till förra årsskiftet uppgår till så mycket som 100 mil.

Ett lite bekymmer jag har just nu är att jag funderar en del på hur jag ska lägga fram för min sambo att jag minsann tänker ut och springa en sväng på julaftons förmiddag… hmmm. Kanske får jag se till att vara riktigt flitig med julbestyren redan under dan-före-dopparedagskvällen så att jag har gjort mig förtjänt av en liten runda.

5 kommentarer:

  1. Klimatet just nu är ju inte direkt ultimat för oss löpare. Var ute och halkade runt igår i snömodden och så här i efterhand kan jag konstatera att liknande rundor medför rätt stor risk att skada sig. Har dock fastligt svårt att motivera mig på bandet så jag måste välja mellan halvrisiga pass ute med skaderisk eller terror på bandet.

    Se till att du grejar 100 mil! Klart du kan motivera en runda på julafton, jag hade kört nåt i stil med "ge mig utrymme för en timmes löpning så ger jag familjen mängder av energi resten av dagen..." Eller den något negativa versionen "jag måste springa, annars är jag sur hela dagen och det vill du väl inte..."
    Planerar själv att köra rätt mycket under julhelgen, kan bli svårt på julafton ;-) men det finns rätt många andra dagar att välja på.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du hittar lite tid för löpning imorgon. Det är skönt att springa på julafton. Det ger lite mer utrymme för julmaten.
    God Jul och 2 mil hoppas jag du hinner få till innan nyår!

    SvaraRadera
  3. Jag vill också springa på julafton eller åtminstone juldagen men jag lär nog vackert få vänta ända till annandagen. Trist. 100 mil är en bra summa! God Hul!

    SvaraRadera
  4. Hoppas du får till ett långt och skönt pass snart! God jul! :)

    SvaraRadera
  5. @hempa10, @Ellinor, @RosaMilton och @Petra; se mitt inlägg från den 25/12 och God Jul på er allihop!!

    SvaraRadera