söndag 3 januari 2010

Årets första pass överstökat samt nyårslöften.

2010 inleddes med två vilodagar. Den ena på grund av att jag var uppe lite för länge på nyårsafton och den andra blev det också lite för lite sömn, men då kapades sömnen i den andra änden istället då jag av någon anledning vaknade för dagen strax innan fem på morgonen.

I natt fick jag mig dock nästan nio timmar av välbehövlig sömn och sedan i eftermiddags finns årets första 12 kilometrar bokförda i min träningsdagbok. Termometern visade åter minus 14 grader och när jag hade motvind var det svinkallt om ansiktet.

Märkligt nog var det många flanörer ute i kylan och med min buff uppdragen över mun och näsa måste jag ha sett skräckinjagande och hotfull ut eftersom ett par mötande, särskilt kvinnor, blängde lite väl mycket trots att jag blängde tillbaka.

Men de två vilodagarna kanske behövdes eftersom passet kändes väldigt bra, till skillnad från årets sista i torsdags. Efter uppjoggen blev det 10.3 km  i snittempot 5,47 min/km.

Visst är löpningen i sig väldigt skön men det skulle bli lite mer uthärdligt att springa i MAF-tempot om jag kunde lyssna på musik. Tyvärr går inte det när jag hela tiden måste ha koll på om pulsklockan larmar. Undrar om det finns någon med vibratorfuktion? Då skulle man ju kunna lyssna obehindrat och när pulsgränserna överskrids (för det är ju oftast det det är frågan om) så vibrerar det kring handleden. En utmärkt idé men jag gissar att en vibrator drar lite för mycket batterier.

När det gäller nyårslöften så har jag inte mycket att rapportera. Jag tycker inte att det finns mycket jag kan skärpa mig inom, åtminstone inte om ni frågar mig:-). Men bortsett från att jag kommer att göra allt jag förmår för att nå upp till mina mål för 2010 så finns det två saker jag måste införa i min träning å det snaraste: stretching och core-träning. Min stretch är under all kritik. Jag skäms när jag nu erkänner för alla mina läsare och hela världsvida väven att jag inte stretchat något överhuvud taget på över en månad. Övningar för mage och rygg är ju hur lätt som helst att utföra hemma. Jag har till och med en bok i mitt lilla träningsbibliotek om just core-övningar men tyvärr har det blivit väldigt lite av den varan. Boken står fortfarande osprättad trots att det är ett år sedan jag köpte den och då jag hade min gymtränings-peak.

Roadrunner klädd för 12,3 km i kylan.



Roadrunner just hemkommen från dagens löptur,
1 timme och 20 minuter efter bilden ovan togs.
Frosten i mössan har precis börjat tina.

7 kommentarer:

  1. Ett tips är att lyssna på podradio. Löser visserligen inte problemen med pulsklockan men det blir inte för medryckande så det går bra att springa långsamt.

    SvaraRadera
  2. @RosaMilton: Ingen större risk att musiken blir för medryckande. Jag lyssnar nästan bara på soft musik utom då jag gymtränar då det blir hip hop. Kanske kommer hip hop:en följa med även i löpspåret framåt våren mars och våren då jag ska höja tempot. Fram till oktober hade jag aldrig lyssnat på musik under mina löpturer. Då köpte jag nämligen min första iPod.

    SvaraRadera
  3. Synd att det inte finns vibreringsfunktion på klockan ;)

    SvaraRadera
  4. Kylan ger så fina frostmärken på kläder och hud. Nu är du igång för 2010.

    SvaraRadera
  5. Core-träning: ja!
    Streching... behövs det egentligen? Jag har en känsla av att det är en sån där grej som alla säger att man ska göra, men det är oklart varför. Jag har en svåger som alltid ska stretcha - före, under och efter alla pass - men han har aldrig en chans att hänga med mig när vi kör lite längre pass.

    SvaraRadera
  6. @Lars: jag kan inte se någon poäng med att stretcha innan passet. Däremot kan det vara bra efteråt. I höstas körde jag alltid min stretch under de dagar då jag inte löptränade. Det tror jag är det bästa. Som Stu Mittleman (och fler med honom) säger: "En utsträckt muskel är en skadad muskel".

    SvaraRadera
  7. Tänj innan och stretcha efter har jag hört. Personligen har jag alltid slarvat med strechingen och är också kylskåpssmidig. Men det ska bli ändring på den saken under 2010! :-)

    SvaraRadera