onsdag 25 augusti 2010

Gynnsamt löparklimat på nya jobbet

Naturligtvis ska glädjen av att ha kommit igång med löpningen igen grusas av något. Denna gång i form av en förkylning som började smyga sig på dagen efter Roadrunners senaste pass. Idag har den slagit ut i full blom med konstant näsrinn, gröthjärna och rosselröst samt en obehaglig resonans i bihålorna när man pratar.

Nåja, en förkylning är väl ingen större fara men det klart att det känns irriterande när allt jag hann med var ett ynka träningspass innan den slog till. Idag är det tredje dagen på den nya arbetsplatsen och vad gäller löpning så är det en mycket gynnsamt klimat jag har hamnat i. På det våningsplan jag jobbar lär det enligt uppgift finnas ett tiotal motionärer på "Lidingöloppsnivå" (någon kollega använde det uttrycket). Det är inte illa med tanke på att vi inte är fler än c:a 60 som jobbar på mitt våningsplan. Varje torsdag brukar dessa, eller i alla fall en del av dessa träffas på lunchen för att tillsammans springa antingen runt Kungsholmen eller motionspåret vid Karlbergs slott. Naturligtvis tänker jag ansluta mig till detta gäng!

En av dessa löpande kolleger på "Lidingöloppsnivå" är en mycket entusiastisk löpare med Ultra-ambitioner och som sitter bara några meter från mig. Medan jag ligger ganska lågt med att prata om löpning i de flesta sällskap så pratar han mycket gärna om sin träning, vilket jag inte har ett dugg emot. Själv är jag lite rädd för att tråka ut folk med löparsnack men tillsammans med honom behöver jag inte känna så eftersom han oftast initierar samtalsämnet.

Mina närmaste planer är förståss att bli frisk från den här £#$€ förkylningen så att jag kan fortsätta med "igångkommandet".

5 kommentarer:

  1. Super med kollegor som är löpare och dessutom lägger beslag på titeln "den där som bara tjötar om sin träning". Låter som en perfekt arbetsplats! Tyvärr har jag väldigt ont om löpare på jobbet men som tur är en del grannar som springer. Har också åkt på en förkylning som irriterar, antar att det lär ge utslag på kvällens pass.

    SvaraRadera
  2. Skulle tro att jag är "den där som bara tjötar om löpning" på min arbetsplats. Som tur är har jag lyckats dra med mig andra i fallet. Vi är nu cirka 15 personer som ingår i konstellationen Uppsala University Roadrunners! Åtta av dessa kommer att genomföra Lidingöloppet (i olika distanser).

    SvaraRadera
  3. Grattis till nya jobbet, och nya kollegor.

    Förkylning, hmm - vad säger Maffetone om det.. ;)

    Intressant det där med Lidingöloppsnivå, vad betyder det. Att de orkar runt utan rullator eller klarar sub 2 timmar? Jag hoppas du fördjupar dig i ämnet längre fram. Inte utan att jag börjar bli nyfiken.

    Har du betalt för tävlingarna ska du springa, tycker jag. Var det inte en löpare som berättade för dig att man kan faktiskt ta en tävling som ett bra träningspass och du tyckte det var en bra idé och anmälde dig till flera lopp. Fast det är klart, Lidingöloppet lär slita i kroppen eftersom den är lång - så den går bra att hoppa. Men allt annat, får du lov att springa. Det var väl snällt av mig, att tillåta dig till det :)

    SvaraRadera
  4. Lycka till med nya jobbet! Kul med löparkollegor. Själv har jag mest kvinnliga kollegor som diskuterar bröllop, graviditet, husbyggen och menstrationscyklar.

    SvaraRadera
  5. Lycka till med nya jobbet! Surt med förkylningen nu när du börjar få fart på benen igen. Hoppas skiten släpper fort!

    SvaraRadera