tisdag 10 november 2009

Kort resumé av Roadrunners Löparblogg

Igår kväll skrev jag ett långt inlägg om min löparhistoria sedan 19-årsåldern. Det måste dock genomgå en omfattande redigering innan det kan bli frågan om någon publicering. Just nu håller det inte alls måttet och utkastet få ligga till sig några dagar innan jag tittar på det igen

Ett betydlig mindre projekt än det nyss nämnda är det att återge en kort resumé om Roadrunners löparbloggs drygt månadslånga historia, kanske främst för nytillkomna läsare om jag nu har några sådana.

Att jag startade min blogg just då har att göra med att jag helt enkelt var uttråkad. Jag hade dragit på mig en halsinfektion, antagligen som följd av överträning, och hade på grund av den fått ställa in både Stockholm Halvmarathon och Lidingöloppet. Hela sommaren ägnade jag åt träning inför framför allt Lidingöloppet och jag var fruktansvärt taggad. När jag inte kunde springa själv ville jag ägna mig åt något som åtminstone hade med löpning att göra. Jag läste om löpning på nätet och flera böcker.... samt startade en blogg.

Då, när bloggen startades, anade jag inte att det var överträning jag hade drabbats av och såg därför fram emot att kunna fylla mina blogginlägg med rapporter om intervallträning, snabbdistanspass, tröskelträning och fartlek så fort halsinfektionen släppt. Så blev det inte och några rapporter från sådana träningspass kommer inte att synas i min blogg förrän framåt mars nästa år.

Sommarens ihärdiga löpträning med långa distanser i högt tempo ledde till överträning på bara tre månader vilket jag insåg först efter en månad med ont i halsen. Efter att ha läst på nätet om andra som dragit på sig överträning och har hittat tillbaka med hjälp av lågpulsträning så har även jag valt denna träningsform,

Träningspassen i lågpulstempo är varandra ganska lika, utom möjligen den distans man valt för dagen, och gör sig föga bra att återge i berättande form. Känslan är praktiskt taget densamma hela tiden och framstegen görs i små steg och brukar mäta i MAF-test som genomförs ungefär en gång i månaden. Tyvärr erbjuder därför min blogg väldigt lite action och det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt från början.

Men, som jag skrev igår, jag börjar ju uppskatta lågpulstempot och denna träningsform har många utövare utöver (oj! :-)) mig själv. Sök på "lågpulsträning" och "MAF-test" i diskussionsforumen på jogg.se, funbeat eller puls.se och du kommer få massor av träffar och mycket intressant läsning.

För den som vill ha action och högt tempo har jag som sagt inte mycket att erbjuda just nu. Hittills går mina träningspass i knappt sexminuterstempo vilket är tillräckligt långsamt för att bli omrodd utmed Djurgårdskanalen.

Men för den som står ut med läsning om sådan träning, eller kanske till och med är uppriktigt intresserad, kommer jag oförtrutet att fortsätta med bloggandet om hur min träning framskrider. Mitt mål om att springa Lidingöloppet 2010 snabbare än 2.25 kvarstår och jag är övertygad om att jag kommer att klara det.

Detta mål, samt mina andra (finns nedskrivna strax till vänster), borgar dock för en hel del action framåt våren.

Eftersom jag är svag för ordvränging kan jag inte låta bli att lägga till detta: Min blogg handlar om hur min lågpulsträning fortlöper, inte om hur jag löper fort... förlåt:-D.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar