lördag 6 november 2010

Löpning i nya omgivningar

Vid fredagens utflykt med familjen i Fiby Urskog utanför Uppsala passade Roadrunner på att ta med sig träningskläder för att kunna springa hem. Efter att ha blivit avsläppt i Vänge fortsatte familjen vidare i bil medan Roadrunner skulle ta sig hem för egen maskin. Sanslöst stel i benen bar det sedan av hemåt i ett mycket jämnt och inte minst makligt tempo.

Jag trodde inte att det var sant när jag började springa. Benen värkte och jag har sällan känt mig så stel, om ens någonsin. Jag tror inte att jag skrivit om det tidigare men under de flesta av höstens pass har det känts som om nerver legat i kläm i fötter och ben. Jag har också haft en hel del problem med benhinnorna. Jag måste på allvar sätta igång med de övningar som hjälpte mig få ordning på benhinnorna under förra hösten. Krampkänningar i fötter och vader har jag skrivit om lite grand men inte den smärta som ibland strålar genom benen på ett mycket otrevligt sätt. Förutom att börja stretcha ordentligt funderar jag på att gå på massage, vilket jag inte gjort sedan i juni när högervaden kärvade som värst.

Nåväl... från Vänge går det en cykelväg hela vägen in till Uppsala. Kilometertiderna fördelade sig snyggt i intevallet 5:17 - 5:25 /km i något vi statistiker brukar kalla en likformig fördelning.

Även om det långt ifrån var någon behaglig löpning är det alltid uppfriskande att springa i nya miljöer, vilket jag gjort en del på sistone. Vid ICA Maxi i Stenhagen hamnade jag dessvärre i ett bilinferno då hundratals fredagslediga ICA-besökare försökte ta sig in på parkeringen från Enköpingsvägen. Då blev det till att kryssa, stanna, söka ögonkontakt med ilskna bilister som ibland lite motvilligt ville släppa fram mig.

Passet summerade till 12,2 km och snittempot hamnade på 5:20/km. Snittpuls: 152 bpm. Långt ifrån något märkvärdigt men ytterligare ett pass som i förlängningen ska bidra till den toppform jag ska ha uppnått till Premiärmilen i slutet av mars nästa år.

Mer detaljer om passet hittar du här.
       Kartan visar var Roadrunners fredagslöpning tilldrog sig.
Notera pilen som markerar var han stötte på
bilinfernot vid ICA Maxi. Där blev det till att ta
en liten extra sväng för att inte riskera att bli överkörd.

5 kommentarer:

  1. Det där är ett superbra sätt att få träningen gjord när det känns motigt. Roligt med! Ta hand om det onda!

    SvaraRadera
  2. Premiärmilen! Den skall jag också springa. Det skall bli intressant att följa din "comeback" :-)

    MVH

    SvaraRadera
  3. Skönt pass, Roadrunner är på väg mot storformen!

    Måste kommentera din musiksmak. Maxwell är en av mina absoluta favoriter. Har du tips på andra artister med liknande stilar?

    SvaraRadera
  4. Hallååå!
    Hur går det? En liten uppdatering tack :-).

    MVH

    SvaraRadera
  5. Henrik: Vi undrar var Roadrunner håller hus? :-)

    SvaraRadera